Profesionalni razvoj kroz europske perspektive

4. studenoga 2024.

Jelena Urošević-Hušak

Uloga učitelja u današnjem društvu mijenja se brže nego ikada prije. Dok su nekoć bili ponajprije prenositelji znanja, danas postaju voditelji procesa učenja, mentori i podrška učenicima u njihovom razvoju. Suvremeno obrazovanje donosi nove izazove: tehnološke promjene, kulturnu raznolikost, zahtjeve tržišta rada i promjene u društvenim odnosima. U takvom okruženju profesionalni razvoj učitelja više nije izbor, nego nužnost.

Zašto je važan profesionalni razvoj?

Razvoj novih tehnologija, globalizacija, reforme obrazovnih politika i promjene u obitelji i društvu odražavaju se na svakodnevni rad u učionici. Učitelji imaju odgovornost razumjeti te promjene i prilagoditi svoje metode poučavanja s ciljem osiguravanja kvalitetnog obrazovanja za sve učenike.

  • Tehnološki napredak donosi nove digitalne alate, platforme i načine učenja. Učitelji se pritom neprestano usavršavaju u digitalnim vještinama kako bi mogli odgovorno i kreativno koristiti tehnologiju.
  • Demografske i kulturne promjene traže inkluzivne metode i razvoj interkulturalnih kompetencija. Učionica je danas mjesto gdje se susreću različiti jezici, kulture i iskustva, što čini poučavanje složenijim, ali i bogatijim.
  • Reforme obrazovnih politika uvode nove kurikulume, standarde vrednovanja i naglasak na STEM područja. Sve to zahtijeva od učitelja dodatnu prilagodbu i spremnost na inovacije.
  • Promjene u obitelji i društvu reflektiraju se na učenike: mentalno zdravlje, obiteljski odnosi i socijalni pritisci postaju važni faktori koji utječu na uspjeh učenja.

Upravno kontinuirano usavršavanje omogućuje učiteljima prilagodbu stalnim promjenama. Konkretno, učitelji bi trebali:

– razvijati digitalne kompetencije i koristiti nove alate u nastavi

– graditi interkulturalne i inkluzivne metode poučavanja

– pratiti obrazovne reforme i prilagođavati se novim kurikulumima

– stvarati sigurno i poticajno okruženje za učenje u kojemu se uvažava mentalno zdravlje učenika

Profesionalni razvoj povezuje teorijska znanja s praktičnim iskustvima i omogućuje učiteljima da ostanu motivirani, kreativni i spremni na inovacije.

Generacije u učionici – novi izazov za učitelje

Današnje učionice okupljaju učenike generacija Z i Alfa, koji su odrasli uz digitalne tehnologije i društvene mreže. Oni preferiraju brze vizualne forme, interaktivne sadržaje i suradničke metode učenja. Učitelji koji žele biti uspješni moraju razumjeti te obrasce komunikacije i osmisliti pristupe koji će učenicima biti bliski, a istovremeno poticati njihovo kritičko mišljenje i kreativnost.

Poseban izazov predstavlja adolescencija, razdoblje koje donosi biološke, emocionalne i psihološke promjene. Učitelji pritom imaju važnu ulogu u stvaranju sigurnog, stabilnog i poticajnog okruženja te u korištenju metoda koje uključuju emocije, suradnju i kreativno izražavanje.

Erasmus+ i europske perspektive

Europski program Erasmus+ važan je instrument profesionalnog razvoja učitelja. On omogućuje:

– mobilnosti i stručne edukacije u inozemstvu (ili online)

– razmjenu iskustava i primjera dobre prakse

– razvoj novih metoda poučavanja

– jačanje jezičnih i interkulturalnih kompetencija.

Vrijednost programa Erasmus+ i sličnih inicijativa ogleda se u međunarodnoj suradnji, učenju iz europskog konteksta i podizanju kvalitete nastave.

Osobna inicijativa u profesionalnom razvoju

Profesionalni razvoj ne mora biti vezan isključivo uz institucionalne projekte. Učitelji mogu i samoinicijativno pohađati međunarodne i online edukacije kako bi svoju praksu obogatili novim znanjima i vještinama. Takav pristup pokazuje osobnu motivaciju i spremnost na cjeloživotno učenje. Upravo individualna inicijativa može unaprijediti kvalitetu nastave te poslužiti kao poticaj cijeloj školskoj zajednici.

Sudjelovanje na stručnim tečajevima i edukacijama omogućuje učiteljima da prošire svoja znanja, upoznaju suvremene metode poučavanja i osnaže vlastite kompetencije. Takvi programi, bilo uživo ili online, pružaju priliku za razmjenu iskustava, učenje kroz praksu i razvoj profesionalnog samopouzdanja.

Kvalitetni tečajevi obuhvaćaju teme poput digitalne pedagogije, inkluzivnog obrazovanja, kreativnog pisanja, emocionalne inteligencije, upravljanja razredom i procjene učeničkih postignuća. Redovitim sudjelovanjem u edukacijama učitelji nadograđuju svoje vještine, ali i pronalaze inspiraciju za stvaranje zanimljivije i učinkovitije nastave.

Posebno vrijedni su programi koji potiču refleksiju o vlastitom radu – učitelji analiziraju svoje metode, razmjenjuju ideje s kolegama i traže rješenja za izazove iz učionice. Na taj način stručni tečajevi ne djeluju samo kao oblik usavršavanja, nego kao prostor profesionalnog rasta i zajedničkog učenja.

Profesionalni razvoj – korist za cijeli sustav

Profesionalni razvoj kroz europske perspektive nije samo osobna korist, već i ključ poboljšanja obrazovnog sustava. Učitelji koji se kontinuirano usavršavaju pomažu oblikovati školu koja je fleksibilna, inovativna i usmjerena prema budućnosti. Tako učenici dobivaju priliku razvijati vještine poput kreativnosti, kritičkog mišljenja, suradnje i digitalne pismenosti – one koje su neophodne za uspjeh u 21. stoljeću.

Zaključak

U vrijeme stalnih i ubrzanih promjena cjeloživotno učenje postaje osnovno obilježje učiteljskog poziva. Samoinicijativno usavršavanje, kao i sudjelovanje u europskim inicijativama poput Erasmus+, potvrđuju važnost stalnog profesionalnog rasta. Takav razvoj pridonosi ne samo osobnoj stručnosti učitelja, nego i stvaranju obrazovnog sustava koji je inkluzivan, kreativan i spreman na buduće izazove.

Literatura i izvori

Agencija za mobilnost i programe Europske unije. Erasmus+ program. (https://www.mobilnost.hr)

Teacher Academy. Tečajevi za učitelje. (https://www.teacheracademy.eu)

Erasmus Training Courses. Home. (https://www.erasmustrainingcourses.com)

McCrindle Research. Generations Infographics. (https://mccrindle.com.au)

Coursera. Online edukacije. (https://www.coursera.org)

Babylon Academy. Edukacije i programi. (https://www.babylon.academy)

Tekst i slike: Jelena Urošević-Hušak, prof. hrvatskog jezika

i

Zadnje novosti

Level Up STEM: Praktične radionice 3D dizajna i robotike u studenom

U sklopu projekta Level Up STEM: Istraži, nauči, stvori! pozivamo djecu i učenike na edukativne i besplatne STEM radionice u studenom, na kojima će...

Dan kruha i zahvalnosti za plodove zemlje

U petak, 24. listopada 2025. godine, u Osnovnoj školi Veruda Pula obilježen je Dan kruha i zahvalnosti za plodove zemlje. Svečanost je započela...

Program obuke neplivača

Učenici prvih razreda 17.10.2025. su, u pratnji svojih učiteljica, na Gradskim bazenima "Dino Makovac" sudjelovali u obuci neplivača u sklopu...

Dan bijelog štapa

Povodom Dana bijelog štapa održano je edukativno i inspirativno predavanje za učenike 1.c, 3.c i 3.b razreda koje je vodila predstavnica udruge...

Svjetski tjedan svemira

Učenici produženog boravka Osnovne škole Veruda Pula i ove su godine s velikim zanimanjem obilježili Svjetski tjedan svemira, koji se svake godine...

Europski tjedan mobilnosti i Tjedan sporta

Europski tjedan mobilnosti svake godine promiče važnost održivog kretanja, a Europski tjedan sporta potiče ljude svih uzrasta na aktivan i zdrav...

Lov na filantropsko blago

U petak 26. rujna četvero učenika OŠ Veruda sudjelovalo je u  "Lovu na filantropsko blago" u organizaciji Zaklade za civilno društvo. Kvizu je...

Jezici nas spajaju – Europski dan jezika u OŠ Veruda

U Osnovnoj školi Veruda 26. 9. 2025. obilježen je Europski dan jezika, međunarodni dan koji slavi jezičnu i kulturnu raznolikost Europe te potiče...

Međunarodni dan čišćenja obale i mora

Dana 19. rujna 2025. u Osnovnoj školi Veruda Pula održano je predavanje podvodnog istraživača i eko aktivista Velimira Vrzića na temu recikliranja...

NOVOSTI

Pročitaj sve novosti

NATJEČAJI

Ne propusti natječaj

UDŽBENICI

Udžbenici za nabaviti

KUHINJA

Saznaj mjesečni menu

Skip to content