Profesionalni razvoj kroz europske perspektive

4. studenoga 2024.

Jelena Urošević-Hušak

Uloga učitelja u današnjem društvu mijenja se brže nego ikada prije. Dok su nekoć bili ponajprije prenositelji znanja, danas postaju voditelji procesa učenja, mentori i podrška učenicima u njihovom razvoju. Suvremeno obrazovanje donosi nove izazove: tehnološke promjene, kulturnu raznolikost, zahtjeve tržišta rada i promjene u društvenim odnosima. U takvom okruženju profesionalni razvoj učitelja više nije izbor, nego nužnost.

Zašto je važan profesionalni razvoj?

Razvoj novih tehnologija, globalizacija, reforme obrazovnih politika i promjene u obitelji i društvu odražavaju se na svakodnevni rad u učionici. Učitelji imaju odgovornost razumjeti te promjene i prilagoditi svoje metode poučavanja s ciljem osiguravanja kvalitetnog obrazovanja za sve učenike.

  • Tehnološki napredak donosi nove digitalne alate, platforme i načine učenja. Učitelji se pritom neprestano usavršavaju u digitalnim vještinama kako bi mogli odgovorno i kreativno koristiti tehnologiju.
  • Demografske i kulturne promjene traže inkluzivne metode i razvoj interkulturalnih kompetencija. Učionica je danas mjesto gdje se susreću različiti jezici, kulture i iskustva, što čini poučavanje složenijim, ali i bogatijim.
  • Reforme obrazovnih politika uvode nove kurikulume, standarde vrednovanja i naglasak na STEM područja. Sve to zahtijeva od učitelja dodatnu prilagodbu i spremnost na inovacije.
  • Promjene u obitelji i društvu reflektiraju se na učenike: mentalno zdravlje, obiteljski odnosi i socijalni pritisci postaju važni faktori koji utječu na uspjeh učenja.

Upravno kontinuirano usavršavanje omogućuje učiteljima prilagodbu stalnim promjenama. Konkretno, učitelji bi trebali:

– razvijati digitalne kompetencije i koristiti nove alate u nastavi

– graditi interkulturalne i inkluzivne metode poučavanja

– pratiti obrazovne reforme i prilagođavati se novim kurikulumima

– stvarati sigurno i poticajno okruženje za učenje u kojemu se uvažava mentalno zdravlje učenika

Profesionalni razvoj povezuje teorijska znanja s praktičnim iskustvima i omogućuje učiteljima da ostanu motivirani, kreativni i spremni na inovacije.

Generacije u učionici – novi izazov za učitelje

Današnje učionice okupljaju učenike generacija Z i Alfa, koji su odrasli uz digitalne tehnologije i društvene mreže. Oni preferiraju brze vizualne forme, interaktivne sadržaje i suradničke metode učenja. Učitelji koji žele biti uspješni moraju razumjeti te obrasce komunikacije i osmisliti pristupe koji će učenicima biti bliski, a istovremeno poticati njihovo kritičko mišljenje i kreativnost.

Poseban izazov predstavlja adolescencija, razdoblje koje donosi biološke, emocionalne i psihološke promjene. Učitelji pritom imaju važnu ulogu u stvaranju sigurnog, stabilnog i poticajnog okruženja te u korištenju metoda koje uključuju emocije, suradnju i kreativno izražavanje.

Erasmus+ i europske perspektive

Europski program Erasmus+ važan je instrument profesionalnog razvoja učitelja. On omogućuje:

– mobilnosti i stručne edukacije u inozemstvu

– razmjenu iskustava i primjera dobre prakse

– razvoj novih metoda poučavanja

– jačanje jezičnih i interkulturalnih kompetencija

Vrijednost programa Erasmus+ i sličnih inicijativa ogleda se u međunarodnoj suradnji, učenju iz europskog konteksta i podizanju kvalitete nastave.

Osobna inicijativa u profesionalnom razvoju

Profesionalni razvoj ne mora biti vezan isključivo uz institucionalne projekte. Učitelji mogu i samoinicijativno pohađati međunarodne i online edukacije kako bi svoju praksu obogatili novim znanjima i vještinama. Takav pristup pokazuje osobnu motivaciju i spremnost na cjeloživotno učenje. Upravo individualna inicijativa može unaprijediti kvalitetu nastave te poslužiti kao poticaj cijeloj školskoj zajednici.

Profesionalni razvoj – korist za cijeli sustav

Profesionalni razvoj kroz europske perspektive nije samo osobna korist, već i ključ poboljšanja obrazovnog sustava. Učitelji koji se kontinuirano usavršavaju pomažu oblikovati školu koja je fleksibilna, inovativna i usmjerena prema budućnosti. Tako učenici dobivaju priliku razvijati vještine poput kreativnosti, kritičkog mišljenja, suradnje i digitalne pismenosti – one koje su neophodne za uspjeh u 21. stoljeću.

Zaključak

U vrijeme stalnih i ubrzanih promjena cjeloživotno učenje postaje osnovno obilježje učiteljskog poziva. Samoinicijativno usavršavanje, kao i sudjelovanje u europskim inicijativama poput Erasmus+, potvrđuju važnost stalnog profesionalnog rasta. Takav razvoj pridonosi ne samo osobnoj stručnosti učitelja, nego i stvaranju obrazovnog sustava koji je inkluzivan, kreativan i spreman na buduće izazove.

Literatura i izvori

Agencija za mobilnost i programe Europske unije. Erasmus+ program. (https://www.mobilnost.hr)

Teacher Academy. Tečajevi za učitelje. (https://www.teacheracademy.eu)

Erasmus Training Courses. Home. (https://www.erasmustrainingcourses.com)

McCrindle Research. Generations Infographics. (https://mccrindle.com.au)

Coursera. Online edukacije. (https://www.coursera.org)

Babylon Academy. Edukacije i programi. (https://www.babylon.academy)

Tekst i slike: Jelena Urošević-Hušak, prof. hrvatskog jezika

i

Zadnje novosti

POZIV NA EDUKACIJU!!!

Poštovani učitelji i stručni suradnici Osnovne škole Veruda Pula, Udruga za osobni rast i razvoj "Odiseja" iz Pule organizira u Strukovnoj školi...

Prvaši generacija 2025./2026.

Svečani prijem učenika u 1. razred naše škole održao se u ponedjeljak 8. rujna 2025. godina. Taj dan naši prvaši pamtit će cijeli život jer to je...

Obavijest o početku nastavne godine Dragi učenici, roditelji, staratelji, u ponedjeljak 8.rujna 2025. počinje nova nastavna godina. Učenici od 2. do...

Raspored održavanja popravnih ispita u kolovozu

Obavijest učenicima koji pristupaju popravnim ispitima u kolovozu:

Školski pribor za 1. razred

Od srca želimo vama i vašoj djeci sretan i uspješan početak školske godine! Kako biste se lakše i na vrijeme pripremili, donosimo popis potrebnog...

Popis dopunskog obrazovnog materijala (DOM) za šk. god. 2025.-26.

Poštovani roditelji, u prilogu se nalazi popis radnih bilježnica i materijala koje je potrebno nabaviti za iduću školsku godinu. Udžbenike za sve...

OŠ Veruda – Pula i dalje uz djecu Afrike

Tijekom nastavne godine 2024./2025. OŠ Veruda - Pula je devetu godinu za redom bila uključena u UNICEF-ov program škole za Afriku. Učenici naše...

Podjela svjedodžbi

Dragi učenici, poštovani roditelji/skrbnici, svečana podjela svjedožbi za učenike osmih razreda održati će se u petak, 4. srpnja 2025. s...

Level Up STEM: Istraži, nauči, stvori!

Nositelj projekta: ICT udruženje IstrePartneri: Matematičko društvo "Istra", Društvo za robotiku Istra, Sveučilište Algebra Bernays,...

Dopunski rad – raspored

Dopunski rad za učenike kojima su iz jednog ili dva predmate zaključene negativne ocjene počinje u srijedu 18. lipnja 2025. godine. Točan raspored...

NOVOSTI

Pročitaj sve novosti

NATJEČAJI

Ne propusti natječaj

UDŽBENICI

Udžbenici za nabaviti

KUHINJA

Saznaj mjesečni menu

Skip to content